loading...
یاسم امامی وکیل پایه یک دادگستری
یاسم امامی بازدید : 412 سه شنبه 02 خرداد 1396 نظرات (2)

 

هشتاد سؤال‌ تشریحی و مفهومی درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس.

 

1- به نظر خیلی از صاحب‌نظران،جنگ تحمیلی 8 ساله منحصربه‌فرد بود، چرا ؟

1= پس از جنگ جهانی دوم، طولانی و پرهزینه‌ترین جنگ در منطقه آسیا بود.

2- جنگ در دوران دوقطبی بودن جهان و حمایت هر دو قطب و کشورهای حوزه خلیج‌فارس از دشمن متجاوز.

3- حمایت کشورهای اروپایی خصوصاً(فرانسه- انگلیس و آلمان) و دولت‌های عربی ازجمله ؛ عربستان- کویت- مصر و اردن از رژیم بعث عراق.

 

2- نظر حضرت آیت‌اللهخامنه‌ای(مدظله‌العالی)درباره جنگ را بنویسید.

ما همگی این را(جنگ)باوجود خودمان(با گوشت و پوست و احساس و ادراک خودمان مشاهده کردیم ... مهم این است ملت‌هامی‌توانند این حادثه پر خسارت را به یک فرصت و یک سرمایه تبدیل کنند. اگر در جنگی،عزم ملی و خردمندی سردمداران کشور به کمک کشور نیاید آنسرافکندگی و ذلت و هزیمت معنوی بر دوش ملت سنگینی خواهد کرد که از همه خسارت‌ها بالاتر است.

 

3- تعریف لغوی و اصطلاحی جنگ را بنویسید.

جدال، قتال،هرگونه کوشش و کِشش، نبرد رزم و آورد،زدوخورد،کشتارجمعی و یا هرگونهدرگیری خصمانه با قصد ساقط کردن یا از میدان در کردن حریف بکار رفته است.

جنگ و نزاع بین دو یا چند کشور با استفاده از نیروهای مسلح همراه است که هدف نهایی هر یک غلبه بر دیگری و تحمیل شرایط موردنظرش برای برقراری صلح است.

 

4- جنگ داخلی و خارجی را توضیح داده، کدام مهم‌تر است ؟

جنگ داخلی(درگیری نیروهای مسلح و نیروهای مردمی یک کشور با احزاب و گروه‌های داخلی که از خارج یا داخل کشور موردحمایتمی‌شوند.

 جنگ خارجی(درگیری نیروهای مسلح و نیروهای مردمی یک کشور با دشمن متجاوز که تمامیت ارضی کشور را نقض کرده باشد که ممکن است از جانب دیگر کشورهای خارجی یا هم‌پیمان حمایت شود.

در مقام مقایسه و اولویت‌بندی، تثبیت امنیت و آرامش داخلی هر کشوری مهم‌تر از وضعیت خارجی آن کشور بوده و ثبات داخلی موجب و باعث بازدارندگی دشمنان خارجی می‌شود.

 

5- جهاد اکبر و جهاد اصغر را توضیح دهید.

جهاد اکبر؛ مبارزه با خواست‌ها و امیال درونی و هواهای نفسانی(جنگ با دشمن درونی است.

جهاد اصغر؛ دفاع ، جنگ و جهاد و با دشمن خارجی و بیرونی را گویند.

 

6- علل وقوع جنگ‌ها را نام ببرید.

علل جنگ‌ها ممکن است(سیاسی- اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی) باشد.

 

7- مرز طبیعی و سیاسی را توضیح دهید.

مرز طبیعی ممکن است متشکل از(کوه رودخانه- دشت باتلاق و کویر و ...) باشد.

مرز سیاسی؛ جداکنندهفرهنگ‌های مختلف از یکدیگر است.

 

8- سه نوع مرز در منطقه(شمال غرب، غرب(میانی) و جنوب) داریم، آن‌ها را توضیح دهید.

1-مرز مُحَدب(گرده‌ماهی)؛بیشتر در مرز مشترک ایران و عراق در منطقه جبهه میانی در منطقه(قصر شیرین و نفت شهر)وجود دارد(نسبتاً شرایط مناسبی برای جنگ کوهستانی پیاده‌نظامو چریکی دارد).

2- مرز مُقَعَر(گود) ؛در مرز مشترک ایران و عراق در منطقه کردستان ایران و عراق(دره شیلر)وجود دارد(شرایط مناسبی برای جنگ کوهستانی و چریکی دارد).

3- مرز صاف(دشت) ؛ بیشتر در مرز مشترک ایران و عراق در منطقه جنوبی(استان خوزستان) که به‌صورتجلگه‌ی،صاف و بی عارضه است، شرایط مناسبی برای جنگ سواره‌نظام(یگان‌های زرهی و مکانیزه)را داراست.

 

9- مرزهای مشترک ایران و عراق ازنظر« سطح » چگونه هستند(3 مورد).

کوهستانی- نیمه کوهستانی- مسطح و دشت.

 

10- درباره« موقعیت ژئوپلیتیکی ایران » توضیح دهید.

موقعیت ژئوپلیتیکی(جغراسیاسی) ایران نسبت به حوزه‌هایژئوپلیتیکیکشورهای مجاور خود و تأثیرآن بر حوزه‌هایامنیت جمهوری اسلامی ایران از یک موقعیت برتری برخوردار استو ایران به‌عنوان یک بازیگر منطقه‌ای دارای نقش و سهم مهمی در فرایندهای سیاسی به‌واسطهوجود تنگه هرمز و دسترسی به آب‌های آزاد در منطقه برخوردار است.

 

11- کوهستانی بودن مناطق مرزی چه تأثیری در دفاع از کشور دارد ؟

کوهستانیبودن مناطق شمال غرب و غرب(جبهه میانی)باوجودرشته‌کوه‌های زاگرس و کبیر کوهبه‌صورتموانعی مستحکم در مناطق مرزی به‌صورت(مُحَدب و مُقَعَر)که در تأخیراجرای عملیات نظامی دشمن،نقش‌ ممتازی ازنظر دفاعی ایفا نموده وبهترین سد دفاعی در منطقه غرب و شمال غربی را دارا است.

 

12- تشابه و تفاوت(موقعیت و وسعت)دو کشور همسایه(ایران و عراق) را بنویسید.

ایران : ایران متصل به‌موقعیت بری اوراسیاست- دارای سواحل طولانی و دریای عمان و دارای موقعیت گذرگاهی تنگه هرمز که روزانه 18 میلیون بشکه نفت از آن صادر می‌شود.ازنظر موقعیت طبیعی آذربایجان در شمال غربی یکی از مناطق حساس‌ترین و مرتفع کشور بوده که ازنظر عملیان نظامی فوق‌العادهباارزش است. وسعت کشور ایران تقریباً 4 برابر کشور عراق است.

عراق :کشور عراق از جنوب با کشورهای کویت و عربستان از غرب با اردن و سوریه از شمال با ترکیه و از شرق با کشور ایران اسلامیهمسایهاست. موقعیت راهبُردی‌ای عراق در تقاطع سه قاره قرار دارد که نقش عمده‌ای در تاریخ این کشور ایفا می‌کند و ازنظر وسعت تقریباًیک‌چهارم ایران است. در بین همسایگان ایران، بعد از عربستان و ایران و ترکیه در موقعیت چهارم قرارگرفته و ازنظر سواحل در خلیج‌فارس از دهانه فاو تا بندر ام القصر به طول 48کیلومتر برخوردار است.اروندرود به طول 84 کیلومتر مرز بین‌المللی ایران و عراق را تشکیل داده و عرض آن 700- 500 متر و عمق آن15- 10 متر است.

 

13- درباره سواحل و بنادر عراقتوضیح دهید.

کشور عراق 48 کیلومتر ساحل دریایی دارد.  بنادر مهم عراق،بصره و ام القصر فاو و سکوهای نفتی الامیه و البکر تشکیل می‌دهد که همسایه غربی، بخش عمده‌ای از کالاهای خود را از طریق حمل‌ونقل دریایی جابجا می‌کند.

 

14- درباره« نبرد چالدران » توضیح دهید.

در اوایل قرن دهم هجری شاه اسماعیل صفوی دولت مرکزی قدرتمند صفوی در ایران را تأسیس کرد. جنگ تضاد منافع دو ابرقدرتمنطقه‌ای(ایران و امپراتور عثمانی) آغاز  که تا 5 قرن بعد و انحلال امپراتوری عثمانی حدود 24 جنگ بین این دو دولت واقع‌شده است که اولین آننبرد معروف چالدران در سال 914 ه.ق و آخرین آن در سال 1238 ه.ق در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار رخ داد.

 

15- پس از فروپاشیامپراتوری عثمانی کدام‌یک از کشورهای همسایه با ایران اختلاف مرزی داشت و چرا ؟

 پس از جنگ جهانی اول(1914-1918)امپراتوری عثمانی که از دول مغلوب جنگ بود،فروپاشید و کشورهای جدیدی ازجملهآن‌ها دولت عراق فعلی در بین‌النهرین تشکیل گردید که به مدت 12 سال تحت قیمومیت انگلیس درآمد و در سال 1932 میلادی استقلال کامل به دست آورده و عراق کنونی مستقل شد.

 

16- خط تالوگ(Talvag) را توضیح دهید.

در مرز رودخانه‌ایاروندرود(گودترین نقطه رودخانه اروندرود)به‌عنوان، خط تالوگبه‌عنوان« خط مرز مشترکرودخانه‌ای دو کشور همسایه ایران و عراق» تعیین گردید.

 

17- مُفاد بیانیه 1975 الجزایر و حل اختلافات مرزی ایران و عراق را بنویسید.

1- مرزهای زمینی خود را بر اساس پروتکل قسطنطنیه مورخ 1913.م و صورت‌جلسه‌هایتعیین‌شده مرز مورخ 1914 میلادی تعیین کنند.

2- مرزهای آبی خود را بر اساس « خط تالوگ » تعیین کنند.

3-  با این کار دو کشور با امنیت و اعتماد متقابل در امتداد مرزهای مشترک خویش کنترل دقیق و مؤثربه‌منظور قطع هرگونه نفوذ که جنبه خرابکارانه از هر سو داشته و اعمال نمایند.

4- توافق دو طرف بر یک‌راه حل کلی که نقض هر یک از مفاد فوق مغایر روح توافق الجزایر است.

 

18- ماده 6« قرارداد الجزایر»را توضیح دهید.

1- رفع اختلافات به طرق مسالمت‌آمیز و اختلافات احتمالی دو طرف از طریق ارجاع به حکمیت و دیوان داوری حل‌وفصل شود.

2- پروتکل راجع به علامت‌گذاری مجدد مرز زمینی و شرح مرز زمینی.

3- پروتکل راجع به تعیین مرز رودخانه‌ای(مسئله کلانتران مرزی-تعلیف احشام- استفاده از آبرودخانه‌های مرزی-مقررات مربوط به کشتی‌رانی در اروندرود- مسافرت اتباع ایران و عراق برای زیارت اماکن مقدسه به امضاء رسیده بر اساس پروتکل 1913 م قسطنطنیه و مرزهای آیی بر اساس خط تالوگ.

 

19- وضعیت « سیاسی- امنیتی » دو کشور ایران و عراق را در زمان جنگ باهم مقایسه کنید.

الف- وضعیت « سیاسی- امنیتی » کشور ایران :

1- بروز برخی اختلافات در بین گروه‌هایسیاسی که در رأس حکومت بودند.

2- فعال شدن برخی از احزاب قدیمی(جبهه ملی-نهضت آزادی- گروه فداییان اسلام- حزب ملت ایران- حزب توده)و احزاب جدید(حزب جمهوری اسلامی- جنبش مسلمانان مبارز- حزب خلق مسلمانو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی.

3- تلاش برای توسعه نگرانی‌ها و ناآرامی‌ها در بعضی  از شهرهای بلوچ‌نشین استان سیستان و بلوچستان- ترور(وحشت) علما و برخی از اُمرا نظامی و اختلافات عرب و عجم در استان خوزستان.

الف- وضعیت « سیاسی- امنیتی » کشور عراق :

1-     با ظهور صدام  و اجبار حسن البکر به استعفا و کناره‌گیری وی از قدرت،حزب بعث قدرت کامل و اختیارات مطلق ریاست جمهوری عراق بر کل نیروهای مسلح آن کشور.

2-    حضور و تماس کامل صدام با ساختار عمودی ارتش بعث.

3-تمایل صدام به رهبری جهان عرب، قابل‌ذکر است.

 

20- وضعیت اقتصادی، دو کشور ایران و عراق در زمان جنگ را باهم مقایسه کنید.

ایران : کاهش صدور نفت و درآمدهای نفتی-محدود شدن تعاملات اقتصادی کشور با کشورهای اروپایی و آمریکایی.

عراق : فروش 120 میلیاردی ذخایر نفتی به‌عنوان دومین کشور نفتی خاورمیانه- با ملی شدن نفت در عراق عواید نفتی عراق 15 برابر شد- پایداری کامل اقتصادی موجب آمادگی کامل نظامی عراق گردید.

 

21- راهبرد قدرت نظامی ارتش بعثی عراق چگونه طرح‌ریزی‌شدهبود ؟

 بر اساس یک « راهبُرد زمین پایه » یعنی ستون فقرات ارتش بعثی، متکی بر نیروی زمینی و متشکل از 3 سپاه بزرگ بود.

 

22- وضعیت اجتماعی فرهنگی عراق چگونه بود ؟

کشور عراق در آستانه جنگ 13 میلیون نفر و ترکیبی از قوم عرب(شیعه و سنی) کرد و ترکمن)که 96% مردم عراق مسلمان  و اقلیت اعراب سنی هستند کهبیشتر منافع و منابع مالی و اقتصادی عراق و قدرت اداری و حاکمیت سیاسی را در زمان صدام حسین در اختیار داشتند.

 

23- نقش « کشورهای فرا منطقه‌ای » در جنگ ایران و عراق را مختصراً توضیح دهید.

بنا به شواهد تاریخی و روند پایانی جنگ و همچنین دخالت و حمایت کشورهای از قبیل آمریکا و شوروی سابق و رژیم صهیونیستی به جهت همسو بودن با اهداف صدام در تجاوز به ایران، موافق جنگ بودند و ازنظر مالی و فکری و تسلیحاتی تا پایان جنگ صدام را یاری می‌کردند.

 

24- وضعیت سیاست خارجی ایران در شروع جنگ با کشور عراق چگونه بود ؟

در آن دوران، سیاست خارجی ایران غیرفعال بود و دبیر کل سازمان ملل چند ساعت پس ازجمله عراق با سفیران دو کشور تماس گرفته و از ایران می‌خواهد جلسه شورای امنیت تشکیل شود که پاسخ سفیر ایران منفی بوده است.

 

25- علل تهاجم رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران را بنویسید(6 ذکر مورد).

1- جلوگیری از نفوذ و صدور انقلاب شیعی در عراق 2-براندازی نظام نوپای ج.ا.ایران 3-خروج از تنگنای ژئوپلیتیک عراق و دسترسی به آب‌های آزاد. 4-عقده و حقارت تاریخی صدام در خصوص امضای قرارداد1975 الجزایر و اقدام برای جبران آن.5-همسو بودن کشورهای منطقه با تصمیم صدم در تهاجم به ج.ا.ایران. 6- تضاد عقیدتی.7-باور صدام به حمایت اعراب خوزستانی از اقدام وی در تهاجم. 8-آرزوی رهبری جهان عرب و ژاندارم منطقه. 9-ماهیت جاه‌طلبی و کشورگشایی صدام. 10-ضعف سیاست خارجی ایران. 11-عدم وحدت و همدلی بین دولت و نهادهای ساسی مذهبی در ایران. 12-چراغ سبز امریکا بهعراق در تهاجم به ایران.

 

26- اهداف کلی رژیم بعث عراق در تهاجم به جمهوری اسلامی ایران(ذکر 6 مورد).

 1- براندازی نظام نوپای ج.ا.ایران 2- آرزوی رهبری جهان عرب و ژاندارم منطقه.3- تجزیه استان خوزستان و الحاق آن به عراق. 4- خروج از تنگنای ژئوپلیتیک عراق و دسترسی به آب‌های آزاد با تصرف سواحل شمال خلیج‌فارس.5- حاکمیت مطلق بر آبراهاروندرودو لغو قرارداد 1975 الجزایر.6-تصاحب جزایر سه‌گانه ایرانی(ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک).

 

27-زمینه‌سازی رژیم بعث عراق در تهاجم به جمهوری اسلامی ایران(از 7 مورد، فقط 4 مورد را بنویسید).

1- اخراج و مصادره اموال منقول و غیرمنقول حدود 000/50 از اتباع شیعه‌مذهب عراق به اتهام ایرانی‌الاصل بودن. 2- ایجاد مزاحمت و محاصره اقامتگاه علمای برجسته و روحانیون ایرانی از عتبات عالیات. 3-پناه دادن به بسیاری از ضد انقلابیون فراری و وابستگان رژیم گذشته ایران. 4-ایجاد تفرقه و فتنه قومی با تأسیس رادیو به زبان‌های(فارسی-ترکی- ارمنی کردی و ترکمنی و بلوچی).5- ایجاد دفتر به‌اصطلاحآزادی‌بخش خوزستان برای تحریک ایرانیان عرب‌زبان. 6- چاپ نقشه‌های جعلی استان خوزستان و تغییر اسامی شهرهای منطقه. 7- اظهارت و اعمال تهدیدآمیز ... .

 

28- رژیم بعث عراق علاوه بر تهاجم هوایی،یگان‌های زمینی خود را ............. برای اشغال اهداف پیش‌بینی‌شده مستقر کرد.

در قالب 3 سپاه سازمان‌دهی کرده ودر مناطق شمالی، میانی و جنوبی مستقر نمود.

 

29-چهار پایگاه هوایی عراق را با ذکر مأموریتآن‌ها توضیح دهید.

پایگاه ای هوایی(کرکوک در شمال عراق-بغداد و الکوت در مرکزیت عراق- ناصریه در جنوب عراق).

 

30- بنا به اظهارات، وفیق السامرایی،اهداف نظامی عراق در جنوب(استان خوزستان)چه بود ؟

اشغال شهرهای دزفول، اهواز و بنادر آبادان و امام، ماهشهر و تسلط بر استان خوزستان، که محقق نشد.

 

31- درباره ویژگی و خصوصیات « فرماندهی بنی‌صدر و چگونگی عزل و فرار وی » توضیح دهید.

تجربه نداشتن وی و تحرک و فعالیت قابل‌توجه وی در امورات دفاعی و نظامی.-زاویه پیدا کردن خط فکری او با ایده و نظر نیروهای انقلابی پیرو خط امام.- بی‌توجهی او به رهنمودها و نصایح حضرت امام خمینی(ره)- طرفداری وی از نیروهای معاند نظام.

 

32- عملیات بازی دراز در منطقه سرپل ذهاب در تاریخ(2/2/60) را توضیح دهید.

فتح قله 1150 و هلاکتو اسارت تعدادی از نیروهای دشمن. به دلیل اهمیت ارتفاعات مذکور به جهت تسلط بر محورهای شمالی گیلان غرب- سرپل ذهاب و غرب منطقه نبرد تا شرق محور قصر شیرین.

 

33- عملیات هوایی الولید(موسوم به H 3 ) را توضیح دهید.

بمباران شجاعانه پایگاه هوایی الولید در غرب کشور عراق نزدیک مرزهای سوریه و اردن که مآمن تعداد 48 از انواع هواپیماهای عراق بود و انهدام آن‌ها  در فروردین‌ماه 1360  با 13 هواپیمای شکاری و سوخت‌رسان و گشتی و همچنین انهدام پالایشگاه کرکوک با 4 فروند شکاری بمب‌افکن.

 

34- انهدام سکوهای نفتی البکر و الامیه عراق توضیح دهید.

انهدام پایانه‌های مدرن صادرات نفتدر سکوهای نفتی البکر و الامیه عراق در خلیج‌فارس. علاوه بر توانایی صدور نفت به نفت‌کش‌های با تناژ(ظرفیت) بالا به‌عنوان یک پایگاه هدایت نیروها و همچنین پناهگاهی به‌منظور اختفای شناورهای موشک‌انداز و استقرار توپخانه دوربرد عراق که سعی در ناامن نمودن معابر بندر امام را داشتند، مورداستفاده قرار می‌دادند.

 

35- پس از برکناری بنی‌صدر چه کسی فرماندهی نیروهای مسلح را بر عهده گرفت و درباره زمینه همکاری ارتش و سپاه توضیح دهید.

بلافاصله پس از برکناری بنی‌صدر از فرماندهی نیروهای مسلح در تاریخ 21/3/1360 ،تیمسار ولی‌الله فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش از سوی امام با استفاده از اختیارات مقام رهبری مأموریت‌ها و وظایف محوله  را در ستاد مشترک ارتش انجام دادند.

 

36- کلیاتی درباره عملیات ظفرمند « طریق‌القدس » توضیح دهید.

در تاریخ 8/9/1360 باهدفآزادسازی شهر بستان و 70 روستای بین سوسنگرد تا بستان و اطراف منطقه چزابه و رسیدن به بخشی از مرز بین‌المللی که شهر بستان پس از 427 روز اشغال متجاوزان بعثی آزاد شد و پیامدهای زیادی ازجمله، تجربه موفقیت‌آمیز مشارکت گسترده مردم را نشان داد.

 

37- کلیاتی درباره عملیات پیروزمند « فتح المبین » توضیح دهید.

در تاریخ 2/1/1361 در تاریکی کامل و جبهه‌ای به طول 80 و عرض 30 کیلومتر حدود 2400 کیلومتر از ارتفاعات عین خوش تا منتهای تریننقطه نزدیک پل کرخه با وحدت و هماهنگی کامل ارتش و سپاه که منجر به اسارت 000/17 هزار از نظامیان بعثی شد و شهرهای شوش، اندیمشک و دزفول  و جاده‌هایمواصلاتی اندیمشک- اهواز از تیررسآتش توپخانه صحرایی و موشک‌های فراگ عراقی خارج شد که در تقویت ارده  خودباوری و ایجاد روحیه مردم و رزمندگان اسلام فوق‌العادهتأثیر مثبت گذاشت.حضرت امام (ره) در وصف این  فتح مبین فرمودند(این‌جانباز دوردست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است می‌بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم).

 

38- درباره نتایج و دستاوردهای عملیات پیروزمند « بیت‌المقدس » توضیح دهید.

گسترده‌ترین و باارزش‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس بین شهرهای اهواز و خرمشهر تا مرز بین‌المللی عرق و ایران به وسعت تقریبی 5400 کیلومتر و اسارت 700/19 نفر از نیروهای عراقی که منجر به آزد سازی و فتح خرمشهر قهرمان،طی 3 مرحله علی‌رغم ادعای نیروهای عراقی و انواع موانع ایذایی دشمنبه دست رزمندگان ارتش و سپاه و نیروهای بسیج مردمی آزاد شد و پس از آزادی خرمشهر ارتش و سپاه و مردم غیور ایران کاملاً ابتکار عمل را به دست گرفته و کاملاً بر دفاع و دفع دشمن استوار گردیده بودند.

 

39- حداقل 4 مورد از بهترین دلایل پیروزی نیروهای مسلح را بنویسید.

1- رهبری و مدیریت مدبرانه حضرت امام خمینی(ره) 2- برنامه‌ریزی صحیح و علمی و هماهنگی در سطح کشور و عملیات‌ها 3- ایمان و انگیزه رزمندگان اسلام 4- انسجام و وحدت ملی و افزایش همکاری و همدلی ارتش و سپاه. 5- استفاده گسترده از بسیج ظرفیت‌هایداوطلبان بسیجی مردمی.

 

40- دیدگاه حضرت امام خمینی(ره)درباره جنگ بدون ورود به خاک عراق(4 مورد را بنویسید).

1- مردم عراق تصرف سرزمین خود را تحمل نمی‌کنند 2- با ورود به خاک عرق ایران متهم به اشغالگریمی‌شود 3- در ورود به خاک عراق مردم اذیت شده و آسیبمی‌بینند 4- پس از ورود به خاک عراق مردم عراق وحدت پیداکرده و کشورهای عرب در حمایت از صدام وحدت و همدلی بیشتری نشان می‌دهند.

 

41- یکی از دلایل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر(عدم ارائه هیچ‌گونه پیشنهاد عادلانه از سوی رژیم بعث عراق یا مراجع بین‌المللی) را توضیح دهید.

صدام و مجامع بین‌المللتنها به آتش‌بس اکتفا می‌کردند و خبری از صلح به معنایی فروکش کردن واقعی جنگ و تحقق خواسته‌های ایران نبود و با قبول ایجاد شرایط « نه جنگ و نه صلح » احتمال تجهیز دوباره صدام را افزایشمی‌دادلذاایرانی‌هابه‌صرف آتش‌بساکتفا نکرده و به دنبال اعتماد کامل از هرگونه تجاوز احتمالی ارتش صدام  پس از آتش‌بسبودند.

 

42- هدف دشمن بعثی از « توسعه دادن دامنه جنگ » پس از آزادی خرمشهر چه بود؟

ایران اسلامی تلاش کرد دامنه جنگ از حوزه مرزهای جغرافیایی دو کشور فراتر نرود و آن را محدود نگه دارد. لیکن دشمن برای تحت‌فشارقرار دادنمردم و مسئولین ایرانی حمله به مناطق شهری، مراکز اقتصادی و نفت کشش‌هارا در دستور کار ارتش خود قرار داد.

 

43- راز و رمز موفقیت عملیات والفجر 8 را بنویسید.

توکل رزمندگان و مردم به خداوند متعال و پرهیز از یاس و تردید- اعمال غافلگیری در تمامی ابعاد- دقت کامل در تردد به منطقه و کنترل و نظارت حساب‌شده و شناسایی و اطلاعات لازم و به‌موقع از دشمن- به‌کارگیری صحیح آتش‌های پشتیبانی توپخانه- عبور قدرتمندانه رزمندگان اسلام از اروندرود و فتح بندر فاو و رسیدن به تمام اهداف عملیات- ایجاد پل بعثت بر روی اروندرود و اطمینان کامل از پشتیبانی و انتقال وسایل و امکانات و عبور مجروحین و رزمندگان به عقبه منطقه نبرد- جنگیدن  و فشار آوردن به دشمن برای رسیدن به صلح شرافتمندانه و داشتن قدرت چانه‌زنی بهتر در پای میز مذاکرات برای صلح پایدار(جنگ کردن برای رسیدن به صلح موردنظر ایرانیان).

 

44- کلیاتی درباره منطقه عملیاتی والفجر 8 توضیح دهید.

عبور غیرقابل‌تصور از عرض رودخانه 600- 1000 متری و عرض 12متر و عمق8-12 متر رودخانه وحشی اروندرودکه با گذر اولیه  2000 نفر از نیروهای انتخاب‌شدهغواص شجاع و شکستن خط دشمندر عین ناباوری و اطمینانعراقی‌ها از مانع غیرقابل نفوذ رودخانه‌ایاروندرود که در 4 مرحله صورت گرفت که در محاسبات نظامی و در تصور خیلی از صاحب‌نظران نظامی همسایگان و دیگر کشورهاغیرقابل‌تصور است.درواقع نمایش اراده و توان دینی و عاشورایی رزمندگان و شهدایی این عملیات همیشه ماندگار است.

 

45-جنگ شیمیایی چیست ؟

کاربرد گازهای شیمیایی مانند ؛ گاز خردل،اشک‌آور و اعصاب به‌عنوان سلاح در جنگ است. چنین سلاح‌هایی به دلیل قدرت کشتار بالا و اثرات نامطلوب زیست‌محیطی، جزء سلاح‌های نامتعارف طبقه‌بندی‌شده‌اند و تولید و استفاده از آن‌ها طبق کنوانسیون ژنو 1925 ممنوع اعلام‌شده است.

46- عوامل شیمیایی را بنویسید(6 مورد).

عوامل سیانور که از طریق تنفس و جذب خون اثر سمی آنظاهرمی‌شود-عوامل عصبی که به‌صورت مایع و گاز منتشر و در اثر تماس پوست بدن و دستگاه تنفسی و چشم و سلسله اعصاب بدن باعث مسمومیت و اختلال در جریان عصبی می‌شود.-عوامل خفه‌کننده که روی بافت دستگاه تنفسی تأثیرمی‌گذارند-عوامل تاول‌زابه‌صورت مایع و گاز که بر روی پوست و غشاء مخاطی و موجب تخریب آنمی‌گردد- عوامل ناتوان‌کننده-سایر عوامل شیمیایی مانند(توکسین ها(زهرابه)-عوامل کنترل شورش‌ها-عوامل دودزا و عوامل علف‌کش‌ها).

 

47-هدف از کاربرد سلاح شیمیایی توسط ارتش عراق(3 مورد) را بنویسید.

1- ایجاد رعب وحشت و اضطراب و تشویش باهدف عملیات روانی علیه رزمندگان ایرانی و مردم غیرنظامی. 2-کاهش توان نظامی و اختلال در سازمان رزم نیروهای ایرانی 3- مرعوب و زمین‌گیر کردن دشمن و شکستن روحیه مقاومت حریف یا نیروهای پشتیبانی‌کننده.

 

48- 3 هدف عمده عراق از بمباران شهرهای ایران را بنویسید.

1- ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و فشار روانی برای شکستن مایت و مقاومت و پشتیبانی آن‌ها از جنگ-2-خارج شدن از بن‌بستدرنبرد زمینی و جبران ناکامی‌های ارتش خود در خط مقدم. 3-وادار کردن مسئولین نظام به پذیرش صلحموردنظر عراق.

 

49- درباره جنگ نفت‌کش‌ها توضیح دهید.

جنگ نفت‌کش‌ها برای فلج کردن سیستم اقتصادی یکدیگر که متکی بر درآمدهای نفتی بودن صورت گرفت. عراق با دریافت هواپیماهای سوپر اتاندارد از فرانسه در پاییز سال 1362 پایانه نفتی جزیره خارک را مور حمله موشک‌های اگزوست قرار داد و این سرآغاز جنگ نفت‌کش‌ها بود.

 

50- مهم‌ترین و مشهورترین جنگ  در منطقه راهبُردیخلیج‌فارس چه بود؟

الف- حمله اشتباهی موشک اگزوست هواپیمای عراقی به ناو(یو-اس- استارک) در 27/2/1366 و تماس‌های کویت با مسکو برای کمک و حفاظت از کشتی‌هایبی‌طرف و متعاقب آن پذیرش امریکا از درخواست کویت برای نصب پرچم امریکا بر فراز کشتی‌های کویتی و انجام دادن اقداماتی برای محافظت از نفت‌کش‌ها در برابر حملات ایران کهامریکا را وارد جنگ مستقیم با ایران در خلیج‌فارس کرد و پای اروپای غربی را نیز به میدان کشید.

ب- در تاریخ 2/5/1366 نفت‌کشغول‌پیکر بریجتون درحالی‌که توسط ناوگان امریکا اسکورت(یاور)می‌شد با مین دریایی برخورد کرد و آسیب دید و این حادثه دیگری بود که غرب را تحریک کرد و مصمم ساخت.

 

51- نقش کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در جنگ 8 ساله را بنویسید؟

دولت‌های منطقه به ویژه عربستان، اردن و کویت حمایت خود را از عراق اعلام کردند. دولت امارات متحده عربیمجدداًتأکید کرد جزایر سه‌گانه عربی که از سوی رزیم ایران به اشغال درآمده باید به این کشور باز پس داده شود.شورای همکاری خلیج‌فارس در کنار صدام علیه ایران صف‌آرایی کردند. دبیر کل اتحادیه عرب طی مکالمه تلفنی با دبیر شورای فرماندهی عراق مواضع عراق و صدام را موردستایشقراردادند و دولت‌های منطقه تحت تأثیر تبلیغات منفی بیگانگان، ایران را سرچشمه تهدید علیه خود می‌دانستند.

 

52- بلوک غرب با محوریت امریکا و علت تحت‌فشار قرار دادن کشور ایران را بنویسید.

امریکا با محوریت بلوک غرب در ابتدا تجاوز عراق،به‌ظاهر موضع بی‌طرفی اتخاذ نمود اما دیدارهای مخفیانه و روابط پنهانی با عراق داشت و در قضیه گروگان‌گیری جاسوسان امریکا در سفارتخانه امریکا در تهران کاملاً با عراق همسو شد و برای تحت‌فشار قرار دادن ایران خصوصاً در اواخر جنگ با حمایت‌های نظامی و ناوگانی خود چهره حمایتی خود را از صدام کاملاً نمایان ساخت.

 

53-از 36 کشور حامی عراق چه کشورهای بیشتر از دیگرانکشور متجاوز(عراق) راحمایت کردند؟

فرانسه به‌طور شفاف و صریح حامی عراق بود و 2 میلیارد دلار اسلحه به عراق فروخت و مواد شیمایی در اختیار صدام گذاشت و  60 فروند میراژ ف1 و صدور مواد قضایی و نه‌تنهاازنظر نظامی بلکه قراردادهای اقتصادی و فرهنگی خود را حفظ نمود.

 

54- در طول جنگ ایران و عراق چند قطعنامه از جانب سازمان ملل صادر شد و مهم‌ترینآن‌ها چه بود؟

6 قطع‌نامه. قطع‌نامه پنجم بستر مناسبی برای تکمیل و عملی شدن قطعنامه ششم(598) شد به‌طوری‌که در این قطع‌نامه تا حدودی خواسته‌های ایران برای صلح عملیاتی‌تر شده بود و به جهت فشار نیروهای نظامی ایران  و احساس خطر جدی از ناحیه ایران، لحن و ادبیات و اراده شورای امنیت و  امریکا و اروپا و شیوخ منطقه بر اتمام جنگ مشهود بود.

 

55- کدام‌یک از قطعنامه‌های اصداری سازمان ملل از اهمیت بیشتری برخوردار بود و به چه علت؟

قطعنامه ششم(598) به‌طوری‌که عملاً جنگ دو کشور را پایان داد و ایران اعتماد پیدا کرد این قطع‌نامه از پشتوانه جدی‌تریبرای پایان جنگ برخوردار است و فرصت پذیرش آن را مغتنم شمرد و  شرایط داخلی و خارجی برای پذیرش قطع‌نامه 598 فراهمنمود.

 

56- تفاوت فاحش قطعنامه‌های صادره سازمان ملل در دو جنگ ایران با عراق و عراق با کویت را به‌صورت تطبیقی،مقایسه کنید.

اولین بار شورای امنیت بجای لفظ وضعیت  از لفظ منازعه استفاده کرد-ازنظر شکلی و محتوایی حالت توصیه و ارشاد نداشته بلکه حالت قاطعانه و دستوری داشت-حجم کلمات آنمفصل‌تر از قطع‌نامه‌هایگذشته بود-فاصله زمانی قطع‌نامه 598 با 588 حدود 5/9 ماه بود-شورای امنیت در طول 8 سال جنگ اولین قطع‌نامهآن 6 روز پس از آغاز جنگ صادر کرد که از غنای لازم برخوردار نبود اما در جمله عراق به کویت در کمتر از 2 ساعت اولین قطع‌نامه را صادر و در ماه اول تجاوز 5 مورد و در ماه دوم تجاوز 4 مورد را صادر کرد- در قطعنامه 661 شورای امنیت 106 کشور برای عراق مجازات‌های اقتصادی پیشنهاد کردند و در قطعنامه 665 عراق تحریم دریایی شد- و در 29 نوامبر 1990  شورای امنیت اجازه داد تا برای اخراج عراق از کویت از تمام وسایل لازم استفاده شود- در حمله عراق به کویت در کمتر از 2 ساعت عرق متجاوز شناخته شد و بعد از 11 سال بعد از تهاجم عراق علیه ایران دبیر کل سازمان ملل، عراق را متجاوز معرفی نمود- رزمندگان ایرانی یکه و تنها حقوق خو را در میدان نبرد با ایثارگری به جهانیان به اثبات رساندند.

 

57- درباره تهاجم گسترده و مجدد ارتش بعث عراق به ایران و علل آن توضیح دهید.

عراق با روند پذیرش قطع‌نامه 598 کارشکنی کرده و زمینه هجوم مجدد به خاک ایران را فراهم نمودند به‌زعم عراق،ایرانیانقطع‌نامه 598 را نمی‌پذیرند با نقض مفاد قطعنامه 598 در 3 منطقهمجدداً به ایران حمله و خاک ایران را مورد تجاوز قراردادند.

 

58- چه مناطی از کشور اسلامی ایران در تهاجم مجدد و آخر جنگ مجدداً تصرف شد؟

تقریباً در تهاجم پایانی پس از پذیرش قطع‌نامه 598 از سوی ایران، عراقی‌ها تا همان مناطق متصرف شده در آغاز جنگ پیشروی نموده ودر 3 منطقه غرب ، میانی و جنوب داشتند که با رشادت رزمندگان اسلام  حضور مجدد مردم تجاوز پایانی عراق که منجر به اسارت گرفتن حدود000/15 نفراز نیروهای ایرانی گردید.

 

59- درباره اجرای عملیات فروغ جاویدان توسط گروهک مجاهدین(منافقین) توضیح دهید.

ارتش عراق برای تسهیل ورود سازمان مجاهدین(منافقین)به داخل خاک ایران حضور خود را در منطقه قصر شیرین  سرپل ذهاب حفظ کرده بود که ارتش به‌اصطلاحآزادی‌بخش با حمایت و پشتیبانی هوایی ارتش عراق در تاریخ 3/5/1367 از مرز خسروی عبور و با گذر از سر پل ذهاب و قصر شیرین و اسلام‌آباد غرب در حدفاصل دو گردنه              (حسن‌آباد و چهار زبر (دالان یا دهلیز)در کمین نیروهای مسلح ایران موسوم به (مرصاد) گرفتار شد و برای همیشه طومار تجاوزگری حضور فیزیکی آنبه کشور بسته شد.

 

60- پذیرش قطعنامه 598 به‌طور رسمی از سوی عراق را توضیح دهید.

با تغییر اوضاع جنگ به زیان کشور عراق و فشارهایی که از سوی ابرقدرت‌ها و کشورهای منطقه و سازمان ملل به این کشور وارد شد مقامات عراق در 15/5/1367 در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل  رسماً با آتش‌بس، موافق نمودند.

 

61- دربارهاعلام آتش‌بس توسط شورای امنیت سازمان ملل توضیح بدهید.

به دنبال موافقت کشور عراق با تعیین زمان آتش‌بس، وزیر خارجه وقت ایران در تاریخ 16/5/1367 در جلسه نهم با دبیر کل سازمان ملل  برقراری آتش‌بس را اعلام  در تاریخ 29/5/1367 گروه نظامی ناظر سازمان ملل در جنگ ایران و عراق(یونیماک)در مرزهای مشترک دو کشور مستقر و اقدامات لازم برای برقراری بندهای 7- 6- 4- 8 قطعنامه 598 فراهم گردید.

 

62- دلایل پیروزی جمهوری اسلامی ایران را بنویسید(4 مورد).

حفظ و تثبیت و تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران-شکست راهبُرد تهاجمی عراق-پذیرش مجد قرارداد 1975 الجزایر-معرفی عراق به‌عنوانکشور متجاوز و آغازگر جنگ توسط دبیر کل وقت سازمان ملل.

 

63- نامه رئیس‌جمهور عراق(صدام حسین)به رئیس‌جمهور وقت ایران(آقای هاشمی رفسنجانی) را توضیح دهید.

... با این تصمیم همه‌چیزروشن‌شده است و بدین ترتیب همه آنچه را که خواستید و بر آن تکیه کردید تحقق می‌یابد و دیگر اقدامی جزء مبادله اسناد نمانده و ... حقوق یکدیگر ر محترم شمرده  و کسانی که قصد دارند از آبگل‌آلود ماهی بگیرند از سواحل خود دور کنیم و خلیج‌فارس به دریای صلح و امنیت و عاری از ناوگان‌ها و نیروهای بیگانه در کمین نشسته مبدل شود و ...

 

64- درباره معرفی رژیم بعث عراق به‌عنوان متجاوز توسط دبیر کل وقت سازمان ملل توضیح دهید.

خاویار پرز دکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل پس از اخذ و بررسی اسناد و مدارک دو کشور ایران و عراق در تاریخ 18/9/1370 صدام را متجاوز و آغازگر جنگ معرفی که این موضوع تحقق یکی از خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران بود و با عنایت به این معرفی و اعلان ج.ا.ایران پیروز قطعی این جنگ بوده و دشمن را دررسیدن به اهداف شوم و تجاوزگریخود ناکام گذاشت.

 

65- نقش رهبری و مدیریت حضرت امام خمینی(ره) و مردم در جنگ را بنویسید.

نقش رهبری نظام: نفوذ بر قلب‌هایآحاد مردم- جاذبه و جسارت دینی- صبر و بردباری توأم با مقابله و تدبیر دفاعی-به دست گرفتن ابتکار سیاسی- پیش‌بینی‌های حکیمانه از روند جنگ و دفاع و سرنوشت دشمنان اسلام و اضمحلال آنان و ... .

نقش مردم : تحمل و داشتن ظرفیت دفاعی- اطاعت از رهنمودهای رهبری- حضور درصحنه‌ای جنگ و پشتیبانی از رزمندگان اسلام- تحمل کاستی‌ها و دشمن‌شناسی و درک موقعیت ایران و اسلام  و دشمنان کشور و دین از جانب مردم شریف ایران اسلامی.

 

66- چگونه شهادت، قله کمال است توضیح دهید.

بنا به فرموده رسول‌الله(ص) بالاتر از هر خیر و نیکی خیر و نیکی دیگری وجود دارد تا اینکه انسان در راه خدا کشته شود که بالاتر از آن(شهادت)خیر و نیکی یافت نشود.

 

67- وجوه تشابه دفاع مقدس بافرهنگ عاشورا را توضیح دهید.

هر دو(دفاع از حریم ارزش‌ها و حفظ اسلام و رضای پروردگار-رهبر هر دو فرزندان پیامبر(ص)- هر دو سرشار از کانون محبت و عرفان الهی- دشمن هر دو با قساوت و پستی و دنیاخواهی و خودخواهی-مظاهر هر دو در شب و روز عاشورا زمزمه‌های عاشقانه نماز و قرآن و عبادت و آمادگی برای لقاء خدا-هر دو نقاب از چهره دروغ و نفاق برافکندند- در هر دو جریان از طفل شیرخوار تا پیران سالخورده وجود داشت- صحنه‌های مشابه کربلا از قبیل؛ تشنگی-جدا شدن سرها- اسارت‌ها و ... مشاهده شد-پایان 8 سال دفاع مقدس همچون کربلا استمرار راه الهی و انجام تکلیف دینی بود-انقلاب عاشورا تضمین بقاء زحمات 23 سال تلاش پیامبر اسلام(ص) و جایگاه دفاع مقدس تضمین بقا و سلامت نظام اسلامی بود.

 

68- نکات مهم در خصوص آمار شهدا و جانبازان و آزادگان دفاع مقدس را بنویسید.

-        از مجموع 479/217 نفر از شهدا 771/153 نفر مجرد بودند.

-        500/398 نفر جانباز داشتیم.

-        آزادگان 42175 نفر-مجروحین 556339 نفر.

-        کشور متجاوز 520000 نفر کشته-72363 نفر اسیر و 700000 نفر مجروح داشته است.

 

69- دستاوردهای داخلی دفاع مقدس را فقط بنویسید.

مبارزه فعال با ضدانقلاب- شکست احزاب(کومله و دمکرات- سازمان مجاهدین(منافقین)-ثبات و امنیت در کشور و منطقه- اعتمادبه‌نفس و خودباوریدر مدیریت کشور.

 

70- دستاورد(اقتصادی-علمی- نظامی)دفاع مقدس را بنویسید.

اقتصادی :صرفه‌جویی و قناعت- مقاومت در برابر دشمن-خودکفایی و تولید نیازها در داخل کشور.

علمی :تحول در صنایع نظامی و علمی-خودباوری و دستیابی به فناوری‌های جدید-ساخت موشک- هواپیما- سلول‌های بنیادی-پیشرفت‌های پزشکی و ...

نظامی : بالا رفتن توان بازدارندگی ایران سلامی-تجهیز ارتش و سپاه و سازمان‌دهی بسیج و مردم-ابتکارات و خلاقیت‌های نظامی و عملیاتی.

 

71- 4 مورد از مهم‌تریندستاوردهای خارجی دفاع مقدس را بنویسید.

تثبیت نظام ج.اسلامی در جهان-شکستن کابوس شکست‌ناپذیری کشورهای بزرگ-تجدید نظر دشمنان در روابط سیاسی و منطقه‌ای با ایران-جلوگیری از گسترش رژیم صهیونیستی در منطقه-الگو شدن مبارزه ایرانیان برای سایر کشورها-تردید در عملکرد شورای بین‌المللی و منطقه‌ای.

 

72- انواع موانع ایذایی را نام ببرید و به نظر شما کدام‌یک در سدکردن نیروهای ایران مؤثرتر بود و چرا؟

خاک‌ریز-رودخانه- سنگرها-سیم‌خاردار-میادین مین-نصب انواع تیر و عَلمک ها در منطقه-باتلاق کردن دشت-وصل برق به جریان آب رودخانه-انواع نزول مواد شیمیایی در منطقه عملیات توسط دشمن-ایجاد انواع موانع مصنوعی درصحنه عملیات.

 

73-در جنگ(کوتاه‌مدت و درازمدت ودر مقام مقایسه)کدام‌یک از نیروهای(زمینی- هوایی و دریایی)و میزان تأثیرگذاری و حضورشان بیشتر است، توضیح دهید.

در جنگ کوتاه‌مدت و به‌تناسباقدام نیروهای هوایی و دریایی غالباً از راه دور و در جنگ درازمدت حضور نیروهای زمینی با  استقرار در محل درگیری.

 

74-دربارهویژگی‌هایپل بعثت توضیح دهید.

یکی از مهم‌ترین مسائل در عملیات والفجر 8 پشتیبانی و تدارکات رسانی به رزمندگان فاتح آن‌سویاروندرود بود. نیروهای مهندسی جهاد سازندگی با محوریت جهاد خراسان با بکار گیری حدود3400 عدد لوله نفتی 56 اینچی با یک طرح مهندسی دقیق و حساب‌شده به کمک تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و اندکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر چنین پلی را به طول حدود 600 متر و عرض 12 متر و عمق 12- 8 متر در اروندروداحداث کردند که از شاهکارهای ماندگار جنگ و جهاد سازندگی توسط ایرانیاناست.

 

75-دربارهگذر از رودخانه اروندرود توضیح دهید.

بالا بودن ضریب حفاظت‌واطلاعاتنیروهای خودی- استفاده از اصل غافل‌گیریدشمن- اعتمادبه‌نفس و شجاعت و جسارت رزمندگان و فرماندهان جنگ-شکستن اولیه خط رودخانه‌ای دشمن به‌توسط حدود 2000 نفر از نیروهای غواص شجاع-اهتزاز پرچم متبرک شده از گنبد اما رضا(ع) بر بلندترین مناره شهر فاو توسط رزمندگان لشکر پیروز 25 کربلا.

 

76- نمونه سؤال مفهومی 1 : با توجّه به مفهوم مطالب کتاب آشنایی با دفاع مقدس به مسئله زیر جواب مستدل بدهید.

الف- کشور مهاجم از پشتیبانی مادی و تبلیغاتی قابل‌توجه کشورهای دوست و هم‌پیمان خود برخوردار است. در شیوه حکومت ارتش متجاوز، بعضاً اعزام نیروی انسانی به جبهه با اکراه، اجبار و تهدید  در مواردی مشاهده‌شده است.فرماندهان عالی و تالی ارتش مهاجم آن‌طور که بایدوشاید قدرت ارائه انتقاد از وضعیت موجود حوزه خدمتی خود، ندارند.

ب- با توجه به فروض مسئله فوق اگر شما در کشور موردتهاجم ؛ شهروند(عادی، کارمند اداری، مدیر یا فرمانده) باشید چه اقدام یا اقداماتی برای به حداقل رساندن توان نیروهای دشمن بکار خواهید گرفت ؟

 

77- نمونه سؤال مفهومی 2 : دشمن متجاوز در دو منطقه متضاد و غیرمشابه(دریا و رودخانه - دشت و کوهستان)اقدام به پیشروی در خاک ما نموده است.

الف - به نظر شما کدام‌یک از نیروهایی(پیاده‌نظام نیروی مخصوص- مکانیزه زرهی) برای مقابله با دشمن، مناسب‌تر هستند و « پیش‌نیاز ضروری»  حضور نیروی مذکور در هر خط عملیاتی(زمینی،دریایی،کوهستان) چه چیزهای می‌تواند باشد و چرا ؟

ب ارتش متجاوز عراق سعی می‌کرد کمبود نیروی انسانی خویش را با ایجاد موانع ایذایی جبران کند(ذکر 8 مورد از مهم‌ترین آن‌ها).

 ج - اگر در یک محور عملیاتی، صرفاً به طرح و تاکتیک‌های خود متکی باشیم و به‌حسب ظاهر « خط دشمن » هم بی‌خطر و آرام جلوه کند، چه خطراتی ممکن است ما را تهدید بکند ؟

 

78- نمونه سؤال مفهومی3 : به فرض وقوع جنگ احتمالی(در آینده) بین ایران و امریکا، چنین جنگی از کدام مصادیق جنگ است ؟ (عادلانه / غیرمتعارف / ناهمطراز ؟ توضیح دهید ؟

 

79- نمونه سؤال مفهومی 4 : به نظر شما به چه دلیلی، دشمنان دور و نزدیک کشور ایران(علی‌رغمتهدیدهای مکرر در مقاطع بعد از جنگ ایران و عراق) به‌طور مستقیم با ایران درگیر نشده یا نمی‌شوند ؟(برای هرکدام دلیل منطقی و مُستَدل بیاورید).

الف- ارتقاء قدرت(نظامی- دفاعی)ج.ا.ایران پس از جنگ 8 ساله.

ب- توان بالای بازدارندگی ج.ا.ایران.

ج- در انتظار تغییر داخلی در ج.ا.ایران هستند.

د- معتقد و منتظر نتیجه کار فرهنگی در ج.ا.ایران هستند.

ذ- نتیجه‌گیری از تجربه دفاعی گذشته ایرانیان و ناتوانی مقابله با ایرانیان.

 

80- نمونه سئوال مفهومی 5 : از ارکان پنج‌گانه نظامی(نیروی انسانی- اطلاعات- عملیات- آماد و پشتیبانی- عملیات ویژه)کدام‌یک از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است و چرا(توضیح به‌طور مٌستَدل).

 

تذکرات مهم:

1- جواب 5 سئوال مفهومی(80- 76) به‌عنوان کار تحقیقی به عهده دانشجویان محترم است.

2- نیاز به تحویل کار تحقیقی نیست اما در صورت طرح سئوال(سئوال های مفهومیپنج‌گانه)دانشجو ملزم به پاسخ تحقیقی بر مبنای برداشت و اطلاعات به دست آورده خود است.

3-    برای سئوال تحقیقی در آزمون پایانی 4-3  نمره در نظر گرفته می‌شود.

4-   دانشجویان محترمی که در بازدید از باغ‌موزه دفاع مقدس حضور فعال داشته‌اند و یا کنفرانس کلاسی ارائه داده‌اند، نیازی به پاسخ به سؤال مفهومی پایان‌ترم ندارند.

5-    نیازی به پاسخ به‌اصطلاح(واو به واو)سؤال‌ها نیست، فهم درست و پاسخ قابل‌قبول به سؤال ملاک است نه قلم‌فرسایی و زیاده نویسی.

6-    برای رعایت نظم درپاسخ‌گوییو خوش‌خطی،یک نمره منظور می‌گردد.

منبع درس:کتاب آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، مؤلفین(دکتر سردار هادی مراد پیری و دکتر مجتبی شربتی)، انتشارات سمت، ویراست دوّم، سال 1392

« الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم »

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام سرور گرامی، به سایت گل یاس خوش آمدید. در این سایت می توانید مقالات، مطالب حقوقی، مدیریتی و دفاعی تالیف، تهیه، تدوین و جمع آوری شده توسط اینجانب(یاسم امامی، وکیل پایه یک دادگستری و مُدرِس دانشگاه) مشاهده فرمایید. emamiyasem@yahoo Com شماره تماس : 09121470546
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 60
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 37
  • بازدید سال : 1,728
  • بازدید کلی : 63,400